SYSTEM OŚWIATOWY miasta
OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY (stan na 30.09.2022 r.)
2164
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3 - 6 lat objętych nauczaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez gminę.
102,12%
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez gminę w wieku 3 - 6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.
21,07
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy w placówkach prowadzonych przez gminę.
2,18
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy w placówkach prowadzonych przez gminę.
5473
Liczba dzieci w szkołach podstawowych w placówkach publicznych i niepublicznych
116,98%
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
9,69
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej prowadzonej przez gminę.
6,43
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
System oświatowy Gminy MIEJSKIEJ TCZEW w 2023 r.
W roku szkolnym 2022/2023 Gmina Miejska Tczew prowadziła 1 przedszkole publiczne oraz 9 szkół podstawowych:
Przedszkole Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi,
Szkoła Podstawowa nr 1 im. gen. Jana Henryka Dąbrowskiego,
Sportowa Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Westerplatte,
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego,
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Adama Mickiewicza,
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Stanisława Staszica,
Szkoła Podstawowa nr 8 im. św. Wojciecha,
Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi im. płk. Stanisława Dąbka,
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Mikołaja Kopernika,
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Bronisława Malinowskiego.
Obsługą administracyjną i finansową wyżej wymienionych placówek zajmowało się Centrum Usług Wspólnych.
Ponadto w roku szkolnym 2022/2023 (stan na 30.09.2022 r.) funkcjonowały:
oświatowe placówki publiczne prowadzone przez inny organ niż Gmina:
Katolicka Szkoła Podstawowa w Tczewie, ul. Wodna 6, prowadzona przez Biskupa Pelplińskiego (357 uczniów w 16 oddziałach),
Przedszkole Sióstr Miłosierdzia, Tczew, ul. Kaszubska 17, prowadzone przez Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego á Paulo z siedzibą w Chełmnie (152 uczniów w 6 oddziałach),
niepubliczne placówki oświatowe (łącznie 2.413 uczniów w 117 oddziałach):
25 przedszkoli,
4 punkty przedszkolne,
4 szkoły podstawowe.
W 2023 r. dyrektorzy na bieżąco rozwiązywali doraźne problemy i wychodzili naprzeciw wyzwaniom współczesnej edukacji. Wyzwaniami, z którymi szczególnie zmagały się szkoły były:
integracja dzieci ukraińskich z polskimi uczniami,
dbałość o kondycję psychiczną uczniów,
brak stabilizacji emocjonalnej wśród dzieci,
wzmożona potrzeba opieki psychologiczno-pedagogicznej,
zmianowość,
uzależnienia dzieci od mediów społecznościowych i telefonów,
wyzwanie psychologiczne – zapewnienie uczniom i nauczycielom wsparcia psychologicznego w zakresie znacząco przekraczającym dotychczasową skalę funkcjonowania tego systemu.
Organizacja szkół i przedszkoli w 2023 r.
Struktura szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2022/2023
(stan na 30.09.2022 r.)
Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2022/2023
(stan na 30.09.2022 r.)
zgodnie z założeniami w roku szkolnym 2022/2023 obowiązkiem rocznego wychowania przedszkolnego objęto wszystkie dzieci sześcioletnie,
na wniosek rodziców do oddziałów przedszkolnych mogły uczęszczać także dzieci pięcioletnie,
do ww. oddziałów uczęszczały również dzieci, które w roku szkolnym, w którym powinny obowiązkowo pójść do szkoły (dzieci siedmioletnie), posiadały opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym.
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
778
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem
(stan na 30.09.2022 r.)
591
Liczba zatrudnionych nauczycieli
(stan na 30.09.2022 r.)
187
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi
(stan na 30.09.2022 r.)
W roku szkolnym 2022/2023 wg stanu na 30.09.2022 r. w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę zatrudnionych było:
591 nauczycieli na 561,45 etatach,
187 pracowników administracji i obsługi na 167,64 etatach.
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi w szkołach i przedszkolach w roku szkolnym 2022/2023
(stan na 30.09.2022 r.)
Nauczyciele w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2022/2023
(stan na 30.09.2022 r.)
Nauczyciele są jednym z najważniejszych zasobów szkoły. To od ich postawy, zaangażowania i stałego doskonalenia własnych umiejętności, zależy czego i w jaki sposób uczą się uczniowie, jakie podejmują decyzje w sprawie dalszego kształcenia na kolejnym etapie edukacji. Dobór kadry to przede wszystkim rola dyrektorów placówek.
Stan zatrudnienia w danym roku szkolnym wynika z zatwierdzonej przez organ prowadzący organizacji roku, a ta ściśle związana jest z:
liczbą oddziałów na każdym poziomie nauczania,
liczbą godzin wynikających z podziału na grupy (dotyczy zajęć z wychowania fizycznego, języków obcych, informatyki), zależną od liczebności oddziałów klasowych,
oraz liczbą godzin dla poszczególnych przedmiotów, zgodnie z ramowymi planami nauczania.
Nauczyciele zatrudnieni w tczewskich placówkach oświatowych stanowią wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną. Proces dokształcania i samokształcenia prowadzony jest stale, czego dowodem są podejmowane przez nauczycieli działania w zakresie uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego.
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego w roku szkolnym 2022/2023
(stan na 30.09.2022 r.)
W roku szkolnym 2022/2023 (stan na 30.09.2022 r.) liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 97 os. (17,14% ogółu),
nauczyciele mianowani - 93 os. (16,43% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 376 os. (66,43% ogółu).
W stosunku do poprzedniego roku szkolnego w strukturze zatrudnionych nauczycieli nastąpiły poniższe zmiany:
nauczyciele początkujący (w roku szkolnym 2021/2022 nauczyciel bez stopnia, stażysta, kontraktowy) - spadek o 1,50%,
nauczyciele mianowani - wzrost o o 0,18%,
nauczyciele dyplomowani - wzrost o 1,58%.
projekty oświatowe realizowane w roku szkolnym 2022/2023
Nowości w szkołach – specjaliści w placówkach
Jednym z priorytetów w trosce o kondycje psychiczną dzieci i młodzieży od 1 września 2022 r. było zwiększenie dostępności specjalistów w szkołach ogólnodostępnych:
utworzone zostało nowe stanowisko pedagoga specjalnego, określono jego zadania i kwalifikacje,
wprowadzona została także minimalna łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych.
Szkoły prowadzone przez Gminę Miejską Tczew, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zapewniają uczniom specjalistyczną pomoc, podobnie jak w ubiegłych latach:
w każdej szkole zatrudnieni są nauczyciele specjaliści zapewniający uczniom wsparcie psychologiczne,
warto zauważyć, że dzięki ich dostępności i bliskości dziecko mogło doświadczyć pierwszego kontaktu ze specjalistą, który po wstępnym rozpoznaniu kieruje ucznia bądź całą rodzinę do odpowiedniej poradni,
pedagodzy i psycholodzy szkolni oraz przedszkolni mogą także w większym stopniu reagować na sprawy związane z wewnętrzną sytuacją w klasie bądź grupie, poprzez zajęcia wychowawcze i profilaktyczne.
Kontynuacja realizacji Programów Rządowych
Szkoły prowadzone przez Miasto Tczew korzystały z programów wsparcia dla uczniów wdrożonych po okresie pandemii, związanych zarówno ze zdrowiem i kondycją fizyczną, wsparciem bibliotek, rozwijania infrastruktury szkolnej czy wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne najnowszej generacji.
Aktywny powrót uczniów do szkoły
Celem tego przedsięwzięcia jest szkolenie nauczycieli wychowania fizycznego, aby jeszcze lepiej przygotować ich do pracy z młodzieżą. To również tworzenie zajęć ruchowych dla dzieci w ramach Sport Klubów. Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom nauki zdalnej - wzrost wskaźnika masy ciała, a także spadek wytrzymałości biegowej, wydolności krążeniowo-oddechowej, 11 nauczycieli naszych szkół zgłosiło się do programu i wzięło udział w szkoleniu z prowadzenia lekcji wychowania fizycznego i zajęć ruchowych, promocji i wdrażania regularnej aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.
Dane z realizacji projektu w roku szkolnym 2022/2023:
liczba przeszkolonych nauczycieli - 11,
liczba dodatkowych godzin zajęć lekcyjnych dla uczniów - 37,
liczba uczniów, którzy skorzystali z programu - 233.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
6 szkół otrzymało środki z budżetu Państwa w łącznej wysokości 72.000,00 zł, które przeznaczone zostały na zakup książek do bibliotek szkolnych i elementów wyposażenia do bibliotek, a także na realizację działań promujących czytelnictwo.
Dane z realizacji projektu w roku szkolnym 2022/2023:
całkowita wartość zadania (100%) - 90.000,00 zł,
wnioskowana kwota wsparcia (80%) - 72.000,00 zł,
wkład własny organu prowadzącego (20%) - 18.000,00 zł.
Aktywna tablica – rozwijanie infrastruktury szkolnej
Celem tego programu jest rozwijanie i podnoszenie cyfrowych kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Dotację celową otrzymały 3 szkoły.
Dane z realizacji projektu w roku szkolnym 2022/2023
całkowita wartość zadania (100%) - 131.250,00 zł,
wnioskowana kwota wsparcia (80%) - 105.000,00 zł,
wkład własny organu prowadzącego (20%) - 26.250,00 zł.
Laboratoria Przyszłości – nowoczesna edukacja w polskich szkołach
Głównym celem tej inwestycji jest wyposażenie szkół podstawowych w pomoce dydaktyczne najnowszej generacji: drukarki 3D, mikrokontrolery, nowoczesne lutownice i studia nagrań, a także dodatkowo okulary VR, roboty, narzędzia techniczne, mikroskopy, teleskopy i sprzęt kulinarny. To ogromny skok w zakresie unowocześnienia i uatrakcyjnienia procesu kształcenia i wsparcia rozwoju talentów a przede wszystkim kompetencji przyszłości, czyli współpracy, krytycznego myślenia, kreatywności i komunikacji. To umiejętności, które młodym Polakom będą potrzebne w pracy, nawet jeśli te zawody jeszcze nie istnieją.
W 2021 r. Gmina Miejska Tczew pozyskała środki finansowe przekazane w formie wsparcia finansowego na realizację rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”, które szkoły mogły wydatkować do 2022 r. w wysokości 1.523.400 zł. Otrzymane środki finansowe zostały wykorzystane przez szkoły w 99,77%.
W roku szkolnym 2022/2023 zakupione wyposażenie służyło uczniom i będzie służyło przez wiele kolejnych lat.
Edukacja w czasie konfliktu zbrojnego na Ukrainie
Od początku agresji Rosji na Ukrainę do naszych szkół zostały włączone dzieci i młodzież z Ukrainy. W związku z organizacją kształcenia, wychowania i opieki nad najmłodszymi obywatelami Ukrainy, dyrektorzy szkół zostali zobowiązani do uaktualnienia w trakcie roku szkolnego 2022/2023 programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w szkole oraz jego ewentualnej modyfikacji. Na koniec września roku szkolnego 2022/2023 na podstawie danych zawartych w Systemie Informacji Oświatowej liczba uczniów z Ukrainy wynosiła 223 dzieci.
Dla uczniów przybyłych z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znali języka polskiego albo znali go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, była organizowana dodatkowa bezpłatna nauka języka polskiego. Nauka odbywała się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w szkole, do której zostało zapisane dziecko oraz w razie potrzeby zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę.
Ponadto 4 szkoły korzystały z pomocy osób władających językiem kraju pochodzenia zatrudniając je w charakterze pomocy nauczyciela.
Dodatkowo wprowadzone regulacje umożliwiły dyrektorom zwiększenie liczby dzieci w oddziałach przedszkolnych do 28 oraz w oddziałach I-III do 29 uczniów.
działania na rzecz uczniów
Pomoc materialna dla uczniów
Nagrody Prezydenta Miasta Tczewa
Nagrody Prezydenta Miasta Tczewa przyznawane uczniom i studentom za szczególne osiągnięcia wypłacane są ze środków własnych miasta,
Wytypowani uczniowie, którzy w roku szkolnym 2023/2024 otrzymali nagrody i wyróżnienia za rok szkolny 2022/2023 to młodzi ludzie mogący pochwalić się znacznymi osiągnięciami zarówno naukowymi w dziedzinie chemii, biologii, informatyki, czy ekologii jak i artystycznymi w dziedzinie muzyki instrumentalnej.
Dane za rok szkolny 2022/2023:
liczba udzielonych nagród - 19,
kwota udzielonych nagród - 14.400,00 zł.
Nagrody Dyrektora szkoły za wyniki w nauce i sporcie
Zgodnie z ustawą o systemie oświaty w roku szkolnym 2022/2023 dyrektorzy szkół podstawowych przyznali uczniom stypendia za wysokie wyniki w nauce i sporcie. Na ten cel została przeznaczona kwota w wysokości 90.000,00 zł, która została wydatkowana w 98,90 %.
Dane za rok szkolny 2022/2023:
liczba przyznanych stypendiów naukowych - 573,
kwota przyznanych stypendiów naukowych - 71.489,00 zł,
liczba przyznanych stypendiów sportowych - 161,
kwota przyznanych stypendiów sportowych - 17.522,00 zł,
łącznie liczba przyznanych stypendiów - 734,
łączna kwota przyznanych stypendiów - 89.011,00 zł.
Pomoc socjalna
Uczniowie z rodzin o najniższych dochodach otrzymują pomoc materialną w postaci stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego.
Dane za 2023 r.:
liczba przyznanych stypendiów socjalnych - 392 (w tym 13 dla uczniów z Ukrainy),
kwota przyznanych stypendiów socjalnych - 207.348,22 zł,
liczba przyznanych tzw. wyprawek szkolnych - 134,
kwota przeznaczona na tzw. wyprawkę szkolną - 42.288,16 zł,
liczba przyznanych zasiłków szkolnych - 0.
Ogółem:
przyznano pomoc materialną 1.279 osobom,
na łączną kwotę 353.047 zł.
Pomoc psychologiczna dla uczniów
Proces nauczania i wyrównywania szans edukacyjnych, w ramach którego odbywają się zajęcia specjalistyczne prowadzony jest równolegle:
poprzez działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych,
w ramach zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach oświatowych,
poprzez zapewnienie 2 godzin zajęć rewalidacyjnych na ucznia niepełnosprawnego uczęszczającego do klasy ogólnodostępnej lub integracyjnej.
Dane za rok szkolny 2022/2023:
liczba uczniów objętych zajęciami specjalistycznymi w szkołach podstawowych – 3.205,
łączna liczba godzin przeprowadzonych zajęć w poszczególnych szkołach - 857,
ogółem w zajęciach pozalekcyjnych uczestniczyło 2.761 uczniów szkół podstawowych (52,83% ogółu uczących się).
Organizacja dowozu uczniów niepełnosprawnych
Zgodnie z art. 39 ust. 4 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe do obowiązków gminy należy zapewnienie niepełnosprawnym uczniom, objętym kształceniem specjalnym, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej.
Transport i opiekę trzeba zapewnić do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21. rok życia. W Gminie uczniowie niepełnosprawni, na wniosek rodziców/opiekunów, korzystają z bezpłatnego przewozu do i ze szkoły dostosowanymi do ich potrzeb busami.
Dane za rok szkolny 2022/2023:
z przewozów busami szkolnymi oraz zewnętrznego przewoźnika korzystało 94 uczniów,
w stosunku do poprzedniego roku szkolnego nastąpił wzrost o 8 uczniów.
Organizacja oddziałów integracyjnych
Kształcenie integracyjne polega na włączaniu dzieci i młodzieży wymagających kształcenia specjalnego do kształcenia i wychowania z pozostałymi dziećmi i młodzieżą w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych,
Oddziały integracyjne organizuje się w celu umożliwienia uczniom niepełnosprawnym rozwoju społecznego oraz zdobycia wiedzy i umiejętności wspólnie z rówieśnikami, jak najbliżej miejsca zamieszkania,
W ramach kształcenia integracyjnego w przedszkolach i szkołach tworzone są oddziały integracyjne, do których kierowane są dzieci i uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego na wniosek rodziców przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
Łączna liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20. W tej liczbie uczyć się powinno od 3 do 5 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i obowiązują w nich podziały na grupy na przedmiotach: wychowanie fizyczne, język obcy oraz informatyka.
Dane za rok szkolny 2022/2023:
liczba oddziałów integracyjnych (z oddziałami wychowania przedszkolnego) - 29,
liczba oddziałów w szkołach (z oddziałami wychowania przedszkolnego) - 95,
liczba orzeczeń ogółem (z oddziałami wychowania przedszkolnego) - 150 (wraz z dziećmi z orzeczeniem wydanym ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym),
liczba nauczycieli współorganizujących kształcenie specjalne ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym - 29,
największą liczbę dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego stanowiły:
dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (64 uczniów),
dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (43 uczniów),
dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (39 uczniów),
zagrożeni niedostosowaniem społecznym (29 uczniów),
słabowidzący (11 uczniów),
słabosłyszący (8 uczniów),
niesłyszący (1 uczeń),
niepełnosprawność sprzężoną posiada 10 uczniów.
Organizacja nauczania indywidualnego oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
Nauczanie indywidualne
Indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły,
Dyrektor przedszkola lub szkoły, których wychowanek/uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym,
Wspomniane porozumienie dotyczy głównie wymiaru godzin przeznaczonych na ww. nauczanie.
Dane za rok szkolny 2022/2023:
liczba uczniów indywidualnie nauczanych w szkołach podstawowych - 27,
tygodniowa liczba godzin - 282.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia organizowana jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych,
Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie,
Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką realizuje w danym przedszkolu lub w danej szkole program wychowania przedszkolnego lub programy nauczania z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.
Dane za rok szkolny 2022/2023:
liczba uczniów objętych zindywidualizowaną ścieżką kształcenia w szkołach podstawowych - 24,
tygodniowa liczba godzin - 44.